Friday 15 November 2013

Amalan yang baik sewaktu hamil



1- Banyakkan bertaubat dan beristighfar. Setiap masa, dan di mana-mana sahaja

2- Banyakkan berdoa. Setiap hari selepas solat kita berdoa, juga jangan lupa waktu-waktu mustajab untuk berdoa. Contohnya ketika hujan turun.. Berdoalah sepenuh hati. Masa isteri nak melahirkan, suami bisikkan doa tertentu di telinga isteri. 

3- Puasa sunat. Setakat kemampuan. Jika isteri tak mampu, suami boleh cuba usahakan puasa sunat.

4- Solat wajib dan sunat. Bagi solat wajib, cuba banyakkan berjemaah, di awal waktu. Untuk solat sunat, banyakkan solat hajat dan solat taubat, jika ada kelapangan.

5- Banyakkan zikrullah sambil pegang perut. Sama juga macam beristighfar. Sambil-sambil buat kerja lain pun boleh diamalkan. Amalan ni InsyaAllah akan berikan kekuatan jiwa, akal dan fikiran. 

6- Banyakkan membaca Al-Quran. Lebihkan baca surah-surah tertentu untuk ibu mengandung. Contohnya Surah Yusuf, Surah Maryam, Surah Yassin, Surah Luqman dan Surah Hujurat. 

7- Baca buku-buku berilmiah. Contohnya kisah-kisah nabi, tokoh-tokoh sufi. Perdengarkan kepada baby dalam kandungan sambil berdoa pada Allah. 

8- Berbual-bual dengan baby dengan kata-kata yang baik-baik. 

9- Lakukan kerja-kerja ringan sebagai senaman. Buatlah sesuatu yang ringan. Contohnya sapu-sapu rumah sikit ke, kemas-kemas dapur sikit ke. Ini untuk memastikan otot-otot sentiasa bekerja dan Insya Allah dapat membantu memudahkan proses bersalin.

10- Jangan stress, hilangkan tekanan. Jauhkan diri daripada perkara-perkara yang mungkin boleh menyebabkan stress. Sentiasa senyum dan relax.

11- Jaga adab dan emosi. Ibu mestilah menjaga segala pertuturan dan tingkah laku sepanjang kehamilan. Sentiasa melakukan akhlak mulia.

12- Makan makanan yang baik-baik, halal zahir dan batinnya. Makan supplement jika perlu. Amalkan memakan makanan sunnah seperti susu kambing, kurma, kismis, madu, dll.

13- Jangan berdendam dan berdengki. Jauhi sifat mazmumah, nanti mempengaruhi sifat baby dalam kandungan.

14- Rajin mengukir senyuman. Maafkan semua orang

15- Rajin menghadiri majlis-majlis ilmu.  

Semoga bermanfaat dan dapat diamalkan sepanjang tempoh kehamilan.

No comments:

Post a Comment